Recenze The Paramour Sessions
11. 4. 2008
ZDROJ no.1.: www.metalopolis.net
Možná,
že dnes už PAPA ROACH nezajímají tolik metalových fanoušků jako před
pěti lety, ale alba která nepostrádají šťavnaté melodie stále točit
umí. Jak je dobře známo, tihle Američané se postupem doby
přeorientovali z čelních představitelů stravitelnějšího pojetí
nu-metalu k nenáročnému a dostatečně slazenému rock´n´rollu. Momentální
hrdinové usměvavých kalifornských blondýnek, kterých jsou přeplněné
tamější pláže (jak je z dobře známých iluzorních TV seriálů patrné), se
pravidelně hlásí o slovo ve dvouletých intervalech. Takže nezbývá, než
se znovu namazat opalovacím krémem s dostatečným ochranným faktorem,
nasadit sluchátka a vydat se za sluncem.
Všeobecný
trend těmto přizpůsobivým bandám velí – hrajte rock! A tak, jak tomu
bylo na předposledním albu „Getting Away With Murder“ (2004), pokračují
i zde PAPA ROACH v jednoznačném rockovém duchu. Stejně jako tehdy,
taktéž i současnost není skoupá na přímočaré melodické skladby,
stojící na chytlavých refrénech, jejichž výraznost umocňuje do puntíku
vypilovaný zvuk a nemalá dávka talentu k tomu se zalíbit. Hip-hopové
deklamace jsou bohudík už minulostí, stejně jako nemožná móda volného
oblečení. Doba chce tomu, aby skladbám vládly melodie a po vizuální
stránce vypilované účesy a těsné kožené hadříky. Osobně proti této
„hudbě bez zádrhelů“ nic nemám a tak jsem s vývojem událostí spokojen.
Dokonce bych řekl, že novinka působí o něco různoroději než předchozí
počin, který byl pravda zdoben řádně vyfiltrovanou „bubble-gum“
punkovou přímočarostí. Skladby, které se vám zažerou do paměti, jsou
však v nemalé míře zastoupeny i zde. První polovina alba obsahuje hned
několik rychlejších tutovek, schopných rozpumpovat davy („Alive“, „The
World Around You“ a „Forever“). Druhá, pomalejší, dokáže naopak s
lehkostí oslovit zjihlá dívčí srdéčka („What Do You Do?“, „My Heart Is
A Fist“). Na konci se dočkáme dokonce velmi dobré balady s poutavou
melodií a výrazným klavírem („Roses On My Grave“).
Musím přiznat, že přechod některých nu-metalových kapel k
rockovějšímu pojetí kvituji s povděkem. PAPA ROACH jsou přesně tou
skupinou, která si neklade za cíl předvádět nějaké objevy či posouvání
hudebních hranic. Jejich cíl pobavit je s novou deskou „The Paramour
Sessions“ (2006) splněn v dostatečném množství. A tak nezbývá, než se v
roce 2007 těšit na třetí řadovku jejich kolegů z LINKIN´ PARK, kteří za
nemalé podpory osvědčeného producentského esa Ricka Rubina v
losangeleských studiích zápasí s nahrávkou, která by je měla vyvést z
nu-metalové ulity do rockového prostranství.
ZDROJ no.2.: www.musicserver.cz
,,To je ale v háji," museli si na sklonku září zanadávat chlapci z Papa Roach. Do amerických obchodů tehdy naběhla jejich aktuální deska
"The Paramour Sessions", jenže, světe, div se, v podstatě nic se
nestalo. V Billboardu startovala na šestnáctém místě, což - ruku na
srdce - je průšvih. Jacoby Shaddix a spol. byli z minulosti zvyklí když
ne na jedničku, tak aspoň na Top 10. No a teď tohle! Hledat příčiny
takové pohromy není úplně komplikované: Papa Roach od svého
skoro-debutu "Infest" točili jen desky nikterak výjimečné, takové
plácání se ve vlastním rybníku, kam za nimi chodili fanoušci spíše ze
zvyku než ze zvědavosti. Procházelo jim to, ale jak vidno, letos přišel
útlum. Co na to Papa Roach? "Serem na vás, pisálci, my máme to svý," letí přes oceán.
Pokud bych vlastnil velké hudební vydavatelství, sepsal bych tvůrčí
kodex pro všechny své ovečky. Stálo by tam, že když někdo frčí na
post-grungeové vlně, když je takovým průsečíkem punku, nu-metalu,
hardrocku, prostě když se chlubí crossoverem, tak by jeho deska neměla
mít víc jak deset (maximálně jedenáct) stop, neměla by trvat déle jak
čtyřicet minut a neměly by na ní být pokusy o baladu. Jen naprosto
zřídkavě bych povolil někomu výjimku. A Papa Roach
by ji velmi pravděpodobně nedostali. Takže z výše uvedeného jsou
evidentní ty nejhmatatelnější slabiny "The Paramour Sessions". Jenže to
nejsou slabiny nové, to jsou boty, které mě tlačí už několik nahrávek,
boty, v nichž chodím docela rád, ale jen na kraj ulice, ne na hory.
Když člověk poslouchá "The Paramour Sessions", utvrdí se v jednom: Papa
Roach jsou zruční hitmakeři, "Crash" nebo "Forever" budiž dobrou ukázkou.
Písně začínají spíše nenápadně, prim hraje jakési vybrnkávání, do nějž
Shaddix promlouvá svým v zásadě tuctovým vokálem, ale pak přijde refrén
a s ním - promiňte mi to slovo - mocná melodie, která vás v tu ránu
pohltí. Vedle toho třeba "I Device My Own Demise" sice nedisponuje
natolik výraznou melodickou linkou, ale zase to je hrubozrná, skočná
vypalovačka. To už se ale blížíme k polovině alba a jak jsme prostředku
blíž a blíž, náš zájem opadá. Ono se totiž "The Paramour Sessions" nese
v naprosto identickém stylu jako všichni jeho předchůdci; jak začalo,
tak končí. To vás pak začnou nudit i ty melodie, ty potenciální hity,
protože to trvá moc dlouho. Navíc jako by invence s ubíhajícím časem
povolovala, z nadprůměru se padá do šedi, jen občas rozrušené (takovým
rozrušením je například uvolněná, plážová nakládačka "The Fire").Jakmile
album dohraje, zmocní se mě pocit, že přední část desky je lepší než ta
druhá. Ale to nemusí vůbec být pravda, ono to klidně může být tím, že
po pětadvaceti minutách sympatického, leč nijak stěžejního
melo-kytaro-crossu přestanu podvědomě dávat pozor. Už to tak běží kolem
mě. Jistě to znáte: až pojedete v kabrioletu kolem pláže v Miami, žádná
prsatá kočka se na vás nekoukne, protože auťáků bez střechy viděla za
ten den tolik, co průměrná Pražanda za život. A naopak - vás taky
přestane bavit sledovat furt stejné bikiny. Jsou pěkné, o tom žádná,
ale prostě tušíte, že by to mohlo být lepší. Třeba bez nich.